cz

Jak se kreslí "Muchovina"

Jak se kreslí "Muchovina"

Materiál a pomůcky

Na kresbu jsem využila
- papír vyšší gramáže typu Antik (jemně strukturovaný, béžové barvy) velikosti A3, můžeme použít i kladívkovou čtvrtku
- obyčejná tužka
- guma
- černá tuš, násadka, perko, příp. redispero (můžete použít i gelové pero, případně slabý lihový fix, já však preferuji tuš, protože se nerozpíjí a má stálou barvu)
- pastelky nebo vodové či akvarelové barvy
- 18 - 20 hodin čistého času, pokud budete tvořit stejně složitý motiv jako já :-)

Postup

Jak se kreslí "Muchovina"

Připravíme papír, tužku a rozmyslíme jaký motiv chceme zobrazit. Já jsem kreslila portrét dívky z profilu s vlasy učesanými do jednoduchého účesu ozdobeném složitou čelenkou ze zlata zdobenou minerály. Hlava je umístěna ve zdobném ornamentálním kruhu. V první řadě si nakreslete kruh ( jako správný umělec obkresluji hrnec :-D). Doporučuji umístit ho do horní části papíru či čtvrtky, jednak na obdélníkovém papíru vypadá tato kompozice vyváženěji, jednak plánuji část vlasů spustit pod hranu kruhu. Do kruhu načrtněte portrét, buť reálný, nebo v mém případě vymyšlený. Dávejte si pozor na výraz tváře, cílem je něžný jemně zasněný výraz. Respektujte proporce hlavy, umístění očí, uší a lehce načrtněte účes.

Máte? Dobrá. Teď naznačte šperk, nejdříve v jednoduché linii, pak rozvrhněte a dokreslete do detailů, nezapomeňte promyslet, jestli se bude někde schovávat pod vlasy a vrstvení součástí šperku. A nakonec rozkreslete ornamentální výzdobu kruhu. Já jsem vymyslela ornament podobný čelence, který má dívka na hlavě.

Tak máme rozkreslíno, výborně, a teď vše velmi pečlivě vytahneme tuší. Doporučuji použít obyčejné perko, díky němuž dosáhnete jemné slabé linky, která je v této fázi žádoucí. Nedá mi to abych se nepochlubila svou krásnou dřevěnou násadkou, kterou velmi ráda používám a je snad tak stará jako styl, kterým kreslím :-). A jakmile máme vytaženo a tuš už zaschla, velmi pečlivě vygumujeme všechny tahy tužkou. Mohly by být totiž v hotové práci vidět a to my nechceme. Používám klasickou gumu s jedním koncem tmavým a druhým bílým. Gumuji tmavým tvrdším koncem, hlavně pozor aby nemazala, takovou gumu rovnou vyhoďte.

Tak první fázi máme za sebou a můžeme začít kolorovat. Máme v podstatě před sebou velkou omalovánku :-).Začneme pozadím. Já jsem na základ pozadí použila vodovky, což byla chyba, protože papír ač vyšší gramáže se zkroutil. Aby se toto nestalo musel by mít gramáž ještě vyšší. Příště tedy budu celý obraz kreslit pastelkami. Po základu pozadí jsem si vybarvila vlasy na hlavě, abych mohla dále upravit barevnost pozadí, tak aby vlasy nezanikaly.

Tak a pokračujeme dále vlasy, šperkem, obličejem. Využívejte různých barev. Moje barevnost je docílena mícháním a překrýváním různých odstínů pastelek a různým tlakem, pod kterým kreslím. Pouze jednu barvu jsem nevyužila snad nikdy a to kreslím pastelkami, které mají barevnou škálu o 36 barvách. Pokud chcete do šperku umístit minerály nastudujte si jejich barevnost a lesk na fotografiích, Já jsem využila rudých granátů almandinů,kontrastních smaragdů, ve špici čelenky jsem umístila tvar ze slonoviny a čelenku dozdobila šňůrami zlatých korálků. Respektujte zakřivení hlavy, odlesky kamenů, zlata, vlasů a jejich barevností podle vrstvení.

Tak a co nám zbývá? Samozřejmě to nejtěžší, obličej. Já jsem nechala dívku záměrně bledou, až to vypadá, jako by byla takto nalíčená, v kontrastu s rezavými vlasy a tmavým pozadím. Oči jsem nakreslila hnědo zelené. Na stínování jsem použila velmi lehce červenou (moje sada pastelek neobsahuje růžovou) a dva odstíny šedé - světlou a tmavou. Obličej modelujte velmi jemně, vždy můžete přidat na stínu, ubrat nikoli.

Tak hotovo? Ale ještě tomu něco chybí, že? Takovej ten secesní šmrnc. Toho docílíme linií. Uložte pastelky a opět vyštrachejte tuš. Tak v první řadě potřebujeme zvýraznit celý předmět (v našem případě portrét), ten je vytažen po obvodu nejsilnější linkou a nezáleží jestli zrovna obtahujete šperk nebo obličej. A tato plocha se dále člení na další, kde se ovšem linka postupně zeslabuje. Detaily jsou pak dokresleny linkou nejslabší. Nejlépe to uvidíte na detailech kresby. hlavně pracujte velmi pečlivě a přemýšlejte nad tím co děláte. Pozor na kapky a kaňky, tím by ste celou svou práci znehodnotili. Pracujte postupně, po kouskách, aby ste si kresbu nerozmazali.

Konečné vytahování je bezesporu fáze nejtěžší, nesmíte udělat chybu, ale zároveň vidíte jak se Vám před očima rodí kompletně dokončený obraz. Hrajte si, odstupujte, ať vidíte jak obraz vypadá z dálky. Doplňte vlasy o další linie, zvýrazněte šperk. dolaďte detaily.

Tak a po 18 - 20 hodinách práce je hotovo... Ještě si dovolím pár rad na závěr pro začínající výtvarníky. Studujte, neustále, nepřetržitě, pořád. Studujte anatomii, historii umění, architekturu, styly kresby, malby... Pozorujte, lidi, jejich pohyb, rostliny, zvířata, kameny. Hru světel a stínů, možnosti těla a materiálu. A makejte, makejte, makejte... To co tu výše vidíte je částečně dáno talentem, ale také léty dřiny! Jedině tak můžete posunout své umění dál. Hodně štěstí, Vaše Máta